A- A A+

Inleiding:

De doelstellingen van de vereniging Personen uit het Autisme Spectrum (PAS) vereisen dat persoonsgegevens en gevoelige persoonsgegevens worden beheerd (opgeslagen) en verwerkt (gebruikt voor specifieke doeleinden).

Dit beleidsdocument beschrijft welke gegevens worden beheerd, hoe ze worden verwerkt en de procedures die u kunt volgen om uw gegevens te beheren, wijzigen of wissen en hoe te handelen bij problemen.

1) De doelstellingen en activiteiten van PAS vereisen dat persoonsgegevens worden beheerd en verwerkt; voor de belangenbehartiging van mensen met (een vermoeden van) autisme door middel van activiteiten voor PAS-leden en voor niet-leden is registratie van persoonsgegevens per activiteit onontbeerlijk (zoals registratie voor deelname aan een gespreksgroep). Daarnaast zijn er activiteiten waarvoor verwerking van bijzondere persoonsgegevens noodzakelijk kan zijn (zoals verzamelen en analyseren van behoeften, positieve en negatieve ervaringen van mensen met autisme).

2) Om het beheer en verwerking van persoonsgegevens doelmatig te maken worden meerdere groepen gedefinieerd in het kader van het AVG beleid. Per groep worden de volgende persoonsgegevens beheerd en verwerkt door PAS:

Leden: Naam & contactgegevens (mail, adres, telefoon), lidmaatschapsgegevens (betalingen, lidmaatschap andere patiëntenorganisaties, gebruik van specifieke diensten van PAS, activiteiten die voor PAS worden verricht).

Vrijwilligers: Naam & contactgegevens (mail, adres, telefoon), gegevens gerelateerd aan de activiteiten die voor PAS worden verricht, financiele gegevens (ivm onkostenvergoedingen).

Niet-leden die van onze diensten gebruik maken (zoals verzoeken on informatie per telefoon/email): Naam & contactgegevens (mail, adres, telefoon), beschrijving van en datum waarop de dienst die werd gebruikt.

Nieuwsbrief-abonnees: Naam, contactgegevens (mail, en -voor zover opgegeven- adres, organisatie, telefoon)

Overigen: van donateurs, sponsoren en andere (rechts)personen waarmee PAS samenwerkt kunnen contactgegevens opgeslagen worden.

3) Delen van gegevens

PAS zal geen persoonsgegevens ter beschikking stellen aan of delen met anderen. Uitzondering zijn de persoonsgegevens die u met dat doel heeft gegeven (bijvoorbeeld: kortingen bedongen als PAS-lid) of waarvoor expliciet toestemming is verleend (bijvoorbeeld: het geven van uw emailadres aan een geïnteresseerde).

In openbare communicatie (website, nieuwsbrief) wordt -waar identificatie noodzakelijk is- een persoon met naam & voornaam aangeduid tenzij de persoon dit anders heeft aangeven.

Ook voor gegevens waarvoor toestemming is gegeven om ze te delen kan de eigenaar  ten alle tijden verzoeken om te stoppen met het delen van alle of een gedeelte van de persoonsgegevens.

4) Bij de te verwerken gegevens beschouwt PAS de volgende gegevens als bijzondere persoonsgegevens: verstrekte medische gegevens (zoals een autisme-diagnose of het vermoeden daarvan), persoonlijke behoeften en voorzieningen ivm met autisme (zoals deelname aan een gespreksgroep of contactdag)

5) Bewaartermijn.

Gegevens worden zolang bewaard als noodzakelijk is voor het beheer van de vereniging en de zorgvuldige afhandeling van de activiteiten van PAS.  Daarna worden de gegevens geanonimiseerd tot een voornaam/voorletters en geboortejaar.

Leden: Contactgegevens worden uiterlijk 7 jaar na het beëindigen van lidmaatschap of na het gebruik van de dienst verwijderd. Uitzondering zijn de persoonsgegevens die samenhangen met statutaire besluiten (bijvoorbeeld bestuursleden, geroyeerde leden, oud-leden met betalingsachterstand).

Vrijwilligers: Persoonsgegevens worden uiterlijk 10 jaar na het beëindigen van de vrijwilligersfunctie geanonimiseerd.

Gebruikers van diensten: Persoonsgegevens worden uiterlijk 1 jaar na het gebruik van de dienst geanonimiseerd.

Nieuwsbrief: Persoonsgegevens worden uiterlijk 1 jaar na het beëindigen van gebruik van de dienst gewist.

Overigen: Persoonsgegevens worden niet gewist

6) Dienstverleners:

PAS werkt met derden voor het verlenen van diensten. Deze dienstverleners beheren of verwerken ook persoonsgegevens. PAS kan geen aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele incorrecte verwerking van persoonsgegevens door deze dienstverleners.

De volgende dienstverleners worden gebruikt door PAS.

RABO bank: Financiële transacties worden door RABO beheerd.

SumUp: pin- en creditcard betalingen op conferenties en informatiemarkten vereisen opslag van betalingsgegevens van de persoon.

PCextreme: de provider die PAS gebruikt voor het hosten van de website en download sites. De host kan gegevens verzamelen over het gebruik van de website door de gebruikers van de websites

DropBox: de opslag van alle gegevens die door/met PAS vrijwilligers moet worden gedeeld bij het beheer van de verenging en het organiseren van activiteiten.

MailChimp: de Nieuwsbrief van PAS wordt verzorgd door MailChimp. Hierbij worden de gegevens opgeslagen die nodig zijn om aan te melden bij de nieuwsbrief en gegevens die door MailChimp worden verzameld bij het versturen en bekijken van nieuwsbrieven.

7) Toegang tot gegevens

PAS werkt met vrijwilligers om haar doelstellingen te bereiken. Sommige van deze vrijwilligers hebben toegang nodig tot (bijzondere) persoonsgegevens om hun taken te kunnen uitvoeren.

De toegang tot gegevens wordt beperkt tot diegenen die de gegevens redelijkerwijze nodig hebben (voorbeeld: de penningmeester moet kunnen vaststellen of alle leden hebben betaald en contact met hun kunnen opnemen).

Alle PAS vrijwilligers die persoonsgegevens beheren en verwerken onderschrijven het AVG beleid en hebben een AVG verklaring getekend om zich te houden aan een minimum aan eisen.

8) Inzage, wijzigen en verwijderen van persoonsgegevens. 

U kunt inzage opvragen, uw gegevens laten wijzigen of verwijderen door het sturen van een email aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Leden van PAS sturen hun verzoek aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Na het verwijderen van uw gegevens kunt u geen rechten meer ontlenen aan de overeenkomst die u met PAS had.

9) Klachten:

Bij zorgen over of problemen met het AVG beleid en de verwerking van uw gegevens door PAS kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Nieuws

Bestuursleden gezocht - aanmelden tot 25 april 2023

 

Wij zoeken bestuursleden met autisme

Onze vereniging Personen uit het Autismespectrum (PAS) zoekt versterking voor haar bestuur. Wil jij betekenisvol vrijwilligerswerk doen en leren? Dan zijn wij op zoek naar jou! Specifieke kennis is niet nodig, we zoeken allereerst enthousiasme!

PAS is de landelijke belangenvereniging voor én door volwassenen uit het autismespectrum met een normale tot hoge begaafdheid. PAS stelt het perspectief van de persoon met autisme voorop. Heb je geen autisme en wil je PAS op een andere manier ondersteunen? Ook dan ben je van harte welkom! Stuur een bericht met wat je wilt betekenen voor PAS naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 

Wij:

  • hebben als missie het bevorderen van het welbevinden van personen met autisme;
  • bieden een veilige plek waar je écht onder elkaar kunt zijn, jezelf kunt zijn en erbij hoort;
  • informeren en ontwikkelen kennis over autisme;
  • laten onze stem horen vanuit onze eigen leefwereld en ervaringsdeskundigheid;
  • bieden ruimte voor persoonlijke groei van onze leden.

PAS zoekt mensen die:

  • willen bijdragen aan onze missie;
  • vaardigheden hebben of willen ontwikkelen om PAS draaiende te houden;
  • toegankelijk zijn en ondersteunend voor de actieve leden binnen PAS;
  • als vertegenwoordiger van PAS kunnen fungeren;
  • affiniteit hebben met de activiteiten en de doelgroep van PAS en;
  • breed en toekomstgericht kunnen denken.

Heb of kan je dit nog niet allemaal, maar wil je het graag ontwikkelen? Ook dan ben je meer dan welkom om je aan te melden als toekomstig bestuurslid!

Ervaring opdoen en bijdragen op een manier die bij jou past!

Wat wij bieden:

  • Een organisatie met bevlogen mensen.
  • Een grote groep betrokken vrijwilligers die allerlei activiteiten organiseert.
  • Inspirerende gedachtewisselingen over een zich ontwikkelende vereniging.
  • Een bestuursfunctie die je kunt invullen op een manier die aansluit bij jouw kwaliteiten, beschikbaarheid en belastbaarheid.
  • Vergoeding van onkosten die je maakt voor de vereniging.
  • Ondersteuning:
    • Door oud-bestuursleden die (tijdelijk) beschikbaar zijn voor vragen.
    • Coaching van individuele leden en het bestuur als team (alleen naar behoefte).


Afhankelijk van je capaciteiten is de tijdsinvestering circa 2 tot 4 dagdelen per week
Gemiddeld kost een bestuursfunctie ongeveer 2 tot 4 dagdelen per week. Dit is uiteraard afhankelijk van jouw werkwijze, belastbaarheid, beschikbaarheid en wat er in de toekomst gedelegeerd kan worden aan andere actieve leden. Heb je even wat minder ruimte? Dan los je dat als bestuur samen op.


Wat doet het bestuur zoal:

  • Toezicht houden op het functioneren van de vereniging.
  • Als ondersteuning fungeren voor de leden die activiteiten organiseren, je staat naast de leden.
  • Vergaderen met het bestuur.
  • Minstens één jaarlijkse Algemene Leden Vergadering (ALV) organiseren waar belangrijke beslissingen met de leden genomen worden.
  • Actief uitdragen van de missie en activiteiten van de vereniging.

Meer weten en aanmelden
Geïnteresseerd of vragen? Of ken je iemand die interesse heeft? Neem dan voor 11 april 2023 contact op met: Tammo Michel (voorzitter/secretaris) via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Aanmelden als kandidaat voor het bestuur kan tot 25 april 2023 op hetzelfde mailadres, graag met motivatiebrief en het overzicht van jouw ervaring. Meer informatie over de procedure staat hieronder. Vermeld in je mail dat je je kandidaat stelt voor het bestuur. Je ontvangt uiterlijk eind april een bevestiging van ons dat jouw aanmelding is ontvangen. Indien mogelijk hebben wij met elke kandidaat een kennismakingsgesprek.

Download de volledige vacaturetekst met procedure en toelichting als pdf.

De procedure

Tot 11 april 2023 kun je per mail eventuele vragen stellen aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Je richt je mail aan onze huidige voorzitter/secretaris Tammo Michel. Wij zullen ons best doen om vragen zo goed en zo snel als mogelijk per mail te beantwoorden. Daar kan een aantal dagen overheen gaan. Vind je het geen probleem om gebeld te worden, vermeld dan je telefoonnummer en wanneer je bereikbaar bent. Houd er rekening mee dat wij niet beschikbaar zijn op het moment dat jij bereikbaar bent en je het antwoord op jouw vraag toch per mail krijgt.

Uiterlijk 25 april 2023 ontvangen we graag jouw aanmelding als bestuurskandidaat voor PAS!
We ontvangen graag jouw motivatiebrief van maximaal één A4 waarin je jezelf voorstelt en motiveert waarom jij onze mooie vereniging kunt en wilt besturen! Een foto mag, maar hoeft niet.

De leden lezen verder graag:

  • jouw ideeën over de toekomst van PAS en hoe je die verwacht te realiseren;
  • welke bestuursfunctie jouw voorkeur heeft: voorzitter, secretaris, penningmeester of algemeen bestuurslid;
  • welke eerdere ervaring je hebt opgedaan door bijvoorbeeld opleiding, werk of bestuurslid bij een andere organisatie. Jouw ervaring mag je in een afzonderlijk document opnemen. Een uitgebreid CV is niet wenselijk, eventueel neem je een link op, bijvoorbeeld naar jouw LinkedIn-profiel.

Stuur jouw aanmelding naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., met jouw motivatiebrief en het overzicht van jouw ervaring als bijlage. Vermeld in je mail dat je je kandidaat stelt voor het bestuur. Je ontvangt uiterlijk eind april een bevestiging van ons dat je documenten zijn ontvangen. Indien mogelijk hebben wij met elke kandidaat een kennismakingsgesprek.

Let op! Zet je contactgegevens in de mail. Neem geen adresgegevens of telefoonnummer(s) op in de documenten, omdat we jouw documenten delen met onze leden zodat zij zich kunnen voorbereiden op de Algemene Ledenvergadering (ALV).

Bestuursleden worden door de ALV van PAS gekozen. Jouw motivatie en overzicht van ervaring sturen we met de overige ALV-stukken naar onze leden. Onze statuten bepalen dat de ALV 'bestuursleden' kiest voor een periode van 3 jaar. Je wordt dus niet in functie gekozen. Bestuursleden van PAS bepalen onderling wie welke functie/takenpakket krijgt. Na die 3 jaar mag je je één keer direct herverkiesbaar stellen.

Op dit moment hebben we nog geen datum voor de ALV waarin het bestuur zal worden gekozen. Dat hangt onder meer af van het aantal ontvangen aanmeldingen. Wel stellen we het bijzonder op prijs als je bij deze ALV aanwezig kunt zijn. Zodra we een datum voor de ALV hebben vastgelegd, informeren we alle kandidaten hierover. Alle kandidaten (ook niet-leden) ontvangen een uitnodiging voor de ALV met de ALV-stukken. Tijdens de ALV krijgen de leden ruim de gelegenheid om bestuurskandidaten te bevragen.

 

Wat doet het bestuur van PAS?

 

Lees meer...