A- A A+

PAS heeft een vertrouwenspersoon

PAS organiseert al bijna twintig jaar activiteiten voor leden (en niet-leden) en we hebben veel ervaring met respectvolle en veilige omgang. Het is voor de deelnemers haast vanzelfsprekend hoe je met grenzen omgaat en dat aan elkaar uitlegt als dat nodig is. Maar niet iedereen is in staat om dat terplekke of achteraf te bespreken met de betrokkenrn(persoon of organisator) en goed af te handelen.

Dat is de reden dat we bij PAS een vertrouwenspersoon hebben aangesteld. Bij de vertrouwenscontactpersonen kun je terecht met vragen die je niet gemakkelijk stelt of waarvan je bang bent dat er niet goed op gereageerd gaat worden. Dit geldt voor alle leden, vrijwilligers en deelnemers aan PAS activiteiten.

Wanneer kun je terecht bij de vertrouwenspersoon?

Als je vragen hebt over, of te maken hebt met volgende soorten ongewenst gedrag
- Verbale agressie (zoals schelden, schreeuwen, treiteren)
- Fysieke agressie (zoals vastgrijpen, slaan)
- Psychische agressie/intimidatie (zoals dreigen, chanteren, achtervolgen, pesten)
- Seksuele intimidatie (zoals opmerkingen maken, aanrakingen, aanranding en verkrachting)
- Schending van de privacy (zoals doorvertellen van verhalen, email, of foto’s op social media)

Met te maken hebben bedoelen we: als slachtoffer, als getuige en als beschuldigde.

Wat doen de vertrouwenspersonen?

Zij luisteren naar je verhaal en helpen je zoeken naar mogelijkheden om de situatie op te lossen. Informatie wordt strikt vertrouwelijk behandeld. Zij doen niets wat je niet weet.
De vertrouwenscontactpersonen kunnen je helpen bij het indienen van een klacht bij de persoon, vereniging of politie. Maar gewoon even praten kan ook.
Zij geven voorlichting over ongewenst gedrag, zorgen voor adequate opvang van degene die klachten heeft over ongewenst gedrag, zoeken naar een informele oplossing en staan de melder/beschuldigde terzijde bij het indienen van een formele klacht.
Zij zijn bevoegd, met in achtneming van de nodige vertrouwelijkheid, melder, beschuldigde en/of andere betrokkenen aan te horen en informatie in te winnen voor zover dit voor de uitvoering van hun taken noodzakelijk is. Ze zijn bevoegd om voor de uitoefening van hun werkzaamheden advies in te winnen bij deskundigen.

Vertrouwelijkheid

Dat het in bepaalde situaties belangrijk kan zijn om ook andere personen bij een vraag of probleem te betrekken of elders advies te vragen zal duidelijk zijn. Dit natuurlijk altijd in samenspraak en in goed overleg. Met de inhoud van de gesprekken die er tussen jou en de vertrouwenscontactpersoon zal vertrouwelijk worden omgegaan.

Verantwoordelijkheid

De activiteiten van de vertrouwenscontactpersonen vallen onder de verantwoordelijkheid van het dagelijks bestuur van PAS. Bij het afsluiten van het jaar, of indien nodig tussentijds, rapporteren de vertrouwenscontactpersonen aan de voorzitter of er meldingen zijn geweest, van welke aard deze meldingen waren en hoe voortgang en afsluiting hebben plaatsgevonden. In deze rapportage zullen geen namen genoemd worden.

Wie zijn de vertrouwenspersonen?

Op dit moment is er één vertrouwenspersoon
Barbara de Leeuw
Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Download het protocol

Nieuws

Werven van deelnemers voor interviews omgaan met het eigen autisme

De Academische Werkplaats Autisme is op zoek naar deelnemers voor "project 'IK' " (tegen een waardebon van 20 Euro).

Een interview over jouw zoektocht naar wie je bent. Voor mensen van 16 jaar en ouder op het autisme spectrum. Dit wordt mede ondersteund door vrijwilligers van PAS.

Klik op 'lees meer...' voor de tekst van de informatiebrief die zij verspreiden.

Lees meer...

Rapport en de handreiking zelfmanagement bij autisme van NIPA

NIPA heeft op haar site een publicatie en handreiking beschikbaar gesteld die gratis te downloaden is mocht je geïnteresseerd zijn:

Klik op 'lees meer...' als je het persbericht wilt lezen van 29 oktober 2020

Lees meer...